Actueel

Grote opkomst startersdriedaagse

Van 2 tot 4 oktober namen ruim 60 startende leraren van basis- en secundaire steinerscholen deel aan de startersdriedaagse van de Federatie Steinerscholen. Na een gemeenschappelijke ochtendvoordracht rond thema’s uit de pedagogie verdiepten de leraren zich verder per niveau (kleuter, lagere en middelbare school). Tijdens een gezamenlijke lunch was er gelegenheid tot uitwisseling en persoonlijke ontmoeting.
Een getuigenis van een van de deelnemers:

 

Donderdagochtend, 2 oktober. Van over heel Vlaanderen en Brussel komen ze toegestroomd, de nieuwe leerkrachten. Jonge snaken van begin 20, frisgroene blaadjes van 40 en alles daarboven en daartussen. Enthousiast en met een hoop vragen staan we aan het begin van onze weg in de Steinerpedagogie.

 

Want hoe zit dat nu juist, met die vier Wezensdelen van de mens? En die Pedagogische Hoofdwet, waar gaat die over?

 

We willen kinderen opvoeden tot vrijheid, hoe definiëren we dat grote woord?

 

Werd ons ooit geleerd dat de mens 5 zintuigen heeft, dan wordt binnen de Antroposofie het spectrum opengetrokken, wel 12 zintuigen staan ons bij. Wat zijn die vier helpers die ons ondersteunen in de opvoeding van kinderen?

 

Binnen die hele Antroposofie lijkt het of ik nog net wat meer plaats krijg dan gewoonlijk om trouw te blijven aan mijzelf, waar het belangrijk is dat mijn kwaliteiten en eigenaardigheden tot uiting komen. Daaraan voelen kinderen dat ik gewoon mens ben, waar zij zich aan kunnen laven om hun eigen weg te zoeken. Als ik goed voor mijzelf zorg, vinden zij in mijn etherlichaam kracht om hun eigen fysieke lichaam stevig op te bouwen.

 

We werden ondergedompeld in de menskunde, er werden enkele tipjes van de rijk gevulde sluier opgelicht, om vol eigen kracht de weg te zoeken met het jonge kind, zijn ouders, het college en de Antroposofie. Een boeiende leerweg waarvan het me steeds duidelijker wordt dat het net om die weg gaat.

 

Charlotte