Actueel

Menskunde weken Avioth

Afgelopen zomervakantie vonden de menskunde weken plaats in het pittoreske dorpje Avioth, net over de grens in Frankrijk. Onder begeleiding van Marcel de Leuw werden drie boeken bestudeerd: ‘Menskunde’, ‘Methodisch Didactisch’ en ‘Praktijk van het lesgeven’.
Het waren acht leraren in Vlaanderen die zich, net zoals de eerste steinerleerkrachten, twee weken bezighielden met de voordrachten van Steiner. Steiner hield deze voordrachten honderd jaar geleden voor de opening van de allereerste steinerschool te Stuttgart in 1919.

 

Elke ochtend begonnen we om negen uur met euritmie onder leiding van Patricia van der Molen. Na de euritmie volgde een hoofdstuk uit ‘Menskunde’. Hierna was het tijd voor koffie en volgde wederom een cyclus van euritmie en studie, ditmaal uit het boek ‘Methodisch Didactisch’. De heerlijke middagmalen zorgden ervoor dat ook de nodige fysieke voeding opgenomen werd. Na de middag begonnen we weer met wat zinvolle beweging door middel van euritmie. Vervolgens vond een gesprek plaats over de twee behandelde voordrachten in de voormiddag. Dan werd door een deelnemer het bijpassende hoofdstuk uit ‘Praktijk van het lesgeven’ behandeld en gaf hierbij een passende kunstzinnige opdracht. Zo hebben we getekend, geschilderd, geboetseerd, verhalen geschreven, houtgesneden, gewandeld en zelfs een processie voor moederdag kunnen bijwonen in de grote, plaatselijke basiliek. Na de tweede warme maaltijd van de dag was er elke avond tijd voor het beoefen en bespreken van wegen tot meditatie en innerlijke scholing. Rond negen uur ‘s avonds waren we klaar met de dag.
Twee weken en tweeënveertig(!) voordrachten later kunnen we zeggen dat het ongelooflijk is hoeveel kracht, licht en moed we hebben geput uit deze bijzondere periode. Ik zou willen eindigen met de woorden van Annemiek Jongens, deel- en initiatiefneemster van deze weken: ‘Een groep leraren in Vlaanderen die de eerste eeuw steinerpedagogie afsloten met een impuls voor de komende. Opdat het werk in Avioth vrucht in zich zal dragen voor nieuwe en bestaande initiatieven.’