Actueel

Van leRensbelang: debat rond de hervorming van de eindtermen

Wat is in het onderwijs van de toekomst van leRensbelang voor alle jongeren?

Met deze vraag opende de overheid het debat rond de hervorming van de eindtermen in het onderwijs. O.a. via de website http://www.onsonderwijs.be/ biedt zij de mogelijkheid om ideeën en meningen te formuleren. Zo kon iedereen tijdens ‘de 50 dagen’ zijn of haar reactie posten.

 

Hans Annoot, beleidscoördinator van de Federatie Steinerscholen stuurde een bijdrage waarin hij pleit voor een essentiële reductie van de eindtermen. Hij vraagt zich luidop af of het voor scholen en de leraar in de klas werkbaar is om veel (nu 331!) eindtermen te bewaken zonder daarbij het onderwijs en de leerlingen zelf uit het oog te verliezen. Anderzijds stelt hij ook in vraag of dit grote aantal gedetailleerde eindtermen wel voldoende variatie toelaat. Verder pleit hij ervoor dat de overheid bij het formuleren van eindtermen steeds waakt over de noodzakelijke variatie aan kwaliteitsconcepten.

 

Je kan de volledige argumentatie hier nalezen.